söndag 1 november 2009

Peabtravets historia

Från Stora Varmblodspriset till Norrbottens Stora Pris - Är du intresserad av lite travhistoria från Boden tycker jag att du ska besöka Anders Hjortenklev och ta del av hans godbitar. Norrbottens Stora Pris som i somras hade en prissumma på 600 000 kr fick ett intressant startfält där Globel Glide och Åke Svanstedt segerdefilerade före Scarlets Aino.
De 120 milen till Peabtravet kändes helt plötsligt inte så långa. Läs själv och begrunda!
Bilden ovan, från Anders hemsida, visar Digger Crown i ledning från året 2007 då publikplatsen var fylld av mer än 7.000 glada besökare.
Mitt stora minne från Stora Varmblodspriset var premiärloppet 1954. Jag fick följa min far och hämta Frances Bulwark i vår gröna hästbil vid järnvägsstationen. Frances Bulwark hade en röd liten rosett i pannan och den tyckte jag var så fin. Inte hade jag några röda rosetter på våra hästar. Det var packat med bodensare vid järnvägsvagnen, som ville se henne och på travdagen läser jag att det var cirka 5.000 personer på plats som spelade för nästan 170.000 kr. Vilka tider! Härliga minnen och tack Anders för att du dokumenterar denna historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar